علیرضا زاکانی، کاندید انتخاباتی اصولگرا، در سال ۱۳۴۴ در تهران متولد شد. وی در خانواده‌ای مذهبی رشد کرد و اجداد وی از شهرهای مختلف ایران همچون تبریز، کاشان، شهرری و روستاهای اطراف تهران بودند. پدرش یک ورزشکار و داور بین‌المللی کشتی بود که دوستی نزدیکی با جهان پهلوان غلامرضا تختی داشت.

علیرضا زاکانی اصولگرای کاندید انتخاباتی
علیرضا زاکانی اصولگرای کاندید انتخاباتی

زاکانی تحصیلات خود را در رشته پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی تهران به پایان رساند. وی در دوران دانشجویی به عضویت بسیج درآمد و مسئولیت بسیج دانشگاه را بر عهده داشت. همچنین، وی در زمان حمله به کوی دانشگاه تهران در سال ۱۳۷۸، در راهپیمایی‌های حکومت برای پایان دادن به اعتراضات سخنرانی کرد.

پس از پایان تحصیلات، زاکانی به عنوان نماینده مردم تهران وارد مجلس شورای اسلامی شد و در دوره‌های هفتم و هشتم مجلس فعالیت کرد. وی در این دوره‌ها در کمیسیون آموزش و تحقیقات و همچنین کمیسیون اصل نود عضویت داشت.

زاکانی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲ و ۱۳۹۶ ثبت‌نام کرد، اما صلاحیت وی توسط شورای نگهبان تأیید نشد. وی در انتخابات سال ۱۴۰۰ موفق به عبور از سد شورای نگهبان شد و در این انتخابات شرکت کرد. با این حال، پیش از برگزاری انتخابات به نفع سید ابراهیم رئیسی از شرکت در انتخابات انصراف داد.

علیرضا زاکانی در سال ۱۴۰۰ به عنوان شهردار تهران انتخاب شد و پروژه‌هایی را در زمینه مدیریت شهری اجرا کرد. وی همچنین ریاست جبهه تحول‌خواهان انقلابی را بر عهده دارد که متشکل از سه تشکل سیاسی است.

زاکانی در زمینه‌های مختلف سیاسی و اجتماعی فعالیت داشته است. وی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۳ ثبت‌نام کرد و صلاحیت وی تأیید شد. وی در این دوره از انتخابات اعلام کرد که برای تداوم راه شهید رئیسی و تکمیل خدمات، تا پایان رقابت خواهد کرد.