مسعود پزشکیان، نامزد انتخاباتی اصلاح‌طلب، در سال ۱۳۳۲ در تبریز متولد شد. وی نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی بوده و در دوره‌های هشتم تا دوازدهم به عنوان نماینده این حوزه انتخابیه فعالیت کرده است.

پزشکیان تحصیلات خود را در رشته پزشکی در دانشگاه تبریز به پایان رساند و در دوران جنگ ایران و عراق به عنوان مسئول اعزام اکیپ‌های پزشکی به جبهه‌ها فعالیت می‌کرد. وی همچنین به صورت همزمان به عنوان رزمنده و پزشک در جبهه‌های جنگ حضور داشت.

زندگی مسعود پزشکیان یک اصلاح طلب
زندگی مسعود پزشکیان یک اصلاح طلب

پس از جنگ، پزشکیان به عنوان رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز فعالیت کرد و سپس به عنوان نماینده مردم تبریز وارد مجلس شورای اسلامی شد. وی در دوره‌های هشتم تا یازدهم مجلس شورای اسلامی به عنوان نایب‌رئیس اول مجلس انتخاب شد و در دوره دوازدهم نیز نایب‌رئیس دوم مجلس بود.

پزشکیان در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ ثبت‌نام کرد، اما صلاحیت وی توسط شورای نگهبان تأیید نشد. وی همچنین در سال ۱۴۰۲ در انتخابات مجلس شورای اسلامی شرکت کرد و برای پنجمین بار متوالی به عنوان نماینده اول مردم تبریز وارد مجلس شد.

مسعود پزشکیان در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۳ نیز ثبت‌نام کرد و این بار صلاحیت وی تأیید شد. وی در توضیح گرایش سیاسی خود گفته است که اصول حق و عدالت را دنبال می‌کند و برای رسیدن به این اصول باید اصلاحات انجام شود.

پزشکیان در زمینه‌های مختلف سیاسی و اجتماعی فعالیت داشته است. وی در اعتراضات پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ از نحوه برخورد با معترضان انتقاد کرد و در مصاحبه‌ای در خصوص اعتراضات آبان ۱۳۹۸ ایران، مدیریت کشور را در مجموع اتفاقات مقصر دانست. وی همچنین طرح‌های حکومت ایران برای برقراری حجاب اجباری را بی‌حاصل دانسته و معتقد به کار فرهنگی و تربیتی در این زمینه است.

مسعود پزشکیان در سال ۱۳۷۳ همسر و یکی از فرزندانش را در یک سانحه تصادف از دست داد و پس از آن ازدواج مجددی نداشت.