سعید جلیلی یکی از نامزد های انتخاباتی است که در سال ۱۳۹۲ در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران شرکت کرد و با کسب بیش از ۴ میلیون رای، در رتبه سوم قرار گرفت. وی همچنین در سال ۱۴۰۰ نیز در انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام کرد، اما دو روز پیش از برگزاری انتخابات به نفع شهید جمهور سید ابراهیم رئیسی از شرکت در انتخابات انصراف داد.

دکتر سعید جلیلی کیست؟ زندگی نامه و گذشته واقعی
دکتر سعید جلیلی کیست؟ زندگی نامه و گذشته واقعی

سعید جلیلی تحصیلات ابتدایی تا دانشگاه را در مشهد و تحصیلات دانشگاهی خود را تا مقطع دکتری معارف اسلامی علوم سیاسی از دانشگاه امام صادق(ع) به پایان رسانده است. رساله دکترای وی با عنوان “اندیشه سیاسی در قرآن” به بررسی سیاست خارجی اسلام می‌پردازد. این رساله مورد تقدیر پروفسور حمید مولانا قرار گرفت و در کشور لبنان به زبان عربی ترجمه و منتشر شده است.

جلیلی به زبان‌های عربی و انگلیسی تسلط دارد و در دانشگاه امام صادق(ع) به تدریس “دیپلماسی پیامبر (ص)” می‌پردازد. وی همچنین سابقه تدریس در دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف را نیز دارد.

سعید جلیلی در زمان جنگ ایران و عراق از دبیرستان تا دوران دانشجویی بارها در جبهه‌های جنگ حضور یافت. وی در دی ماه سال ۱۳۶۵ دیده‌بان تیپ ۲۱ امام رضا (ع) خراسان بود و در عملیات کربلای ۵ از ناحیه پا مجروح شد. جلیلی در بیمارستان صحرایی منطقه شلمچه تحت درمان قرار گرفت، پس از آن، وی در واحد تدارکات لشکر به خدمت پرداخت.

جلیلی از سال ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۲ دبیر شورای عالی امنیت ملی و رئیس گروه مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران با کشورهای غربی بود. وی در سال ۱۳۹۲ در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرد و پس از آن، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام شد.

سعید جلیلی در سال ۱۳۷۱ با سرکار خانم فاطمه سجادی، پزشک عمومی، ازدواج کرد و حاصل این ازدواج یک پسر به نام سجاد است.