محمدباقر قالیباف سیاستمدار ایرانی و شهردار سابق تهران است که در سال‌های ۱۳۸۴، ۱۳۹۲ و ۱۳۹۶ در انتخابات ریاست جمهوری ایران شرکت کرد. وی همچنین در سال ۱۴۰۰ در انتخابات مجلس شورای اسلامی شرکت کرد و به عنوان نماینده مردم تهران وارد مجلس شد.

بیوگرافی کامل محمد باقر قالیباف نامزد انتخاباتی 1403
بیوگرافی کامل محمد باقر قالیباف نامزد انتخاباتی ۱۴۰۳

قالیباف در سال ۱۳۴۰ در شهر طرقبه در استان خراسان رضوی متولد شد. وی تحصیلات خود را در رشته جغرافیای سیاسی در دانشگاه تربیت مدرس به پایان رساند و موفق به دریافت دکترا در این رشته شد. وی همچنین دوره‌های فشرده خلبانی را در ایران و فرانسه گذراند و مجوز پرواز با ایرباس را کسب کرد.

قالیباف در سال ۱۳۷۶ به فرماندهی نیروی هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی رسید و در سال ۱۳۸۴ برای اولین بار در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرد. وی در این انتخابات با کسب ۴.۰۷ میلیون رای، بالاتر از چهره‌هایی همچون مصطفی معین و علی لاریجانی قرار گرفت.

در سال ۱۳۸۶، قالیباف به عنوان شهردار تهران انتخاب شد و پروژه‌هایی همچون بزرگراه طبقاتی صدر-نیایش، تونل توحید، پل جوادیه، بوستان بزرگ ولایت و توسعه مترو را در تهران اجرا کرد. وی همچنین در سال ۲۰۰۸ میلادی از طرف سایت شهرداری‌های جهان به عنوان هشتمین شهردار برتر دنیا معرفی شد.

قالیباف در سال ۱۳۹۲ برای دومین بار در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرد و با کسب ۶ میلیون رای در رتبه چهارم قرار گرفت. وی در سال ۱۳۹۶ برای سومین بار در این انتخابات شرکت کرد، اما پیش از برگزاری انتخابات به نفع شهید جمهور سیِد ابراهیم رئیسی کنار رفت.

قالیباف در سال ۱۴۰۰ در انتخابات مجلس شورای اسلامی شرکت کرد و به عنوان نماینده مردم تهران وارد مجلس شد. وی در مجلس یازدهم به عنوان نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجمع تشخیص مصلحت نظام فعالیت کرد.

محمدباقر قالیباف علاوه بر فعالیت‌های سیاسی، به عنوان دانشیار و عضو هیأت علمی دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران نیز مشغول به کار است.