شهید مدافع حرم مرتضی عطایی(ابوعلی) مدافع حرمی که به اسم افغانی به سوریه رفت
شهید مدافع حرم مرتضی عطایی(ابوعلی) مدافع حرمی که به اسم افغانی به سوریه رفت

ابوعلی یا مرتضی عطایی

از شهدای مدافع حرم تعداد زیادی بودند که خود را با اسم افغانی و با مدارک دیگران به جمع مدافعان حرم رساندند. مانطور که رهبری فرمود: زرنگ آن نیست که به دنبال مال و منفعت دنیایی است، بلکه انسان زرنگ آن کسی است که از دنیا میگذرد و با هر زحمتی خود را به جمع مجاهدان میرساند از زن و فرزند خود میگذرد. شهید مرتضی عطایی دارای ۲ فرزند بود که با تمام دلبستگی هایش آن ها را به حضرت زینب سپرد و خودش راهی سوریه شد.

شهید عطایی اهل مشهد بود و قبل از سوریه رفتن شغلش تاسیسات ساختمان بود. همچنین خادم حرم امام رئوف حضرتع لی ابن موسی الرضا(ع) بودند و نشان خادمی امام رضا(ع) را هم بر سینه خود داشت.

مرتضی عطایی در سوریه و تیپ فاطمیون بود که با مصطفی صدرزاده آشنا شد و رفاقتی عجیب بین آنان ایجاد شد. که در نهایت پس از بستن عهد اخوت با یگدیگر در این مسیر به فاصله یکسال هر دو به شهادت رسیدند.

زندگی نامه کامل شهید مرتضی عطایی (ابوعلی)

شهید مرتضی عطایی با نام جهادی ابوعلی در تاریخ ۴ اسفند ماه سال ۱۳۵۵ در شهر مشهد مقدس به دنیا آمدند مرتضی دومین فرزند خانواده بود و در خانواده ای ۸ نفره زندگی میکرد. از همان کودکی  کنار پدرش مشغول کار شد و در کار تاسیسات ساختمانی مشغول بود. دوره ابتدایی و متوسطه را گذراند و در کنار کار و درس به انجام فعالیت های مذهبی و کار های فرهنگی میپرداخت.

از همان دوران کودکی و نوجوانی به نماز اول وقت اهمیت میداد و در سن ۲۳ سالگی ازدواج کرد و شغل پدرش را ادامه داد. پس از آن خداوند ۲ فرزند به مرتضی و همسرش عطا کرد به نام های علی و نفیسه که خوشحالی در زندگی مرتضی موج میزد. با اندک پول پس اندازی که داشت توانست یک واحد از آپارتمانی را خریداری کند و زندگی محبت آمیز خود را ادامه دهد.

خادمی حرم امام رضا(ع)

شهید مرتضی عطایی به مدت چند سال افتخار خادمی حرم امام رضا(ع) را دشات و شاید شهادتش را هم نیز از همانجا گرفت تا بتواند خود را به جمع مدافعان حرم برساند.

با آغاز درگیری های سوریه و عراق مرتضی دیگر نتوانست در جای خود بنشیند و ابتدا میخواست قانونی به جمع مدافعان حرم بپیوندد که با توجه حساسیت موضوع او را قبول نکردند. اما مرتضی چاره ای دیگر اندیشید و خود با اسم افغانستانی راهی سوریه شد البته در همین جا هم به سختی توانست مدرک جعلی افغانستانی خود را پیدا کند و مکافات زیادی کشید و سر انجام به جمع مدافعان حرم و تیپ فاطمیون پیوست.

در آنجا با شهید مصطفی صدرزاده آشنا شد و پس از مدتی دیگر طاقت جدایی از مصطفی صدرزاده را نداشت. همچنین شهید مهدی صابری که شهادت هر دو نفر آنان را شاهد بود و این باعث شد مرتضی شوق بیشتری به شهادت پیدا کند.

مرتضی به عنوان جانشین مصطفی صدرزاده در تیپ عمار لشکر فاطمیون بود و رشادت های بسیار زیادی در دفاع از حریم اهل بیت از خود نشان داد چنان که یادگاری هایی هم در بدن خود داشت و چندباری مجروح و زخمی شده بود.

سر انجام شهید مدافع حرم مرتضی عطایی در تاریخ ۲۱ شهریور ۱۳۹۵ همزمان با روز عرفه در منطقه لاذقیه بر اثر اثابت گلوله به گلوی مبارکش به فیض عظیم شهادت نائل آمد. و در قسمت مدافعان حرم تیپ فاطمیون در مشهد به خاک سپرده شد.

جاری شدن اشک از چشمان شهید مرتضی عطایی بعد از شهادت

همسر شهید میگوید وقتی در معراج شهدا بودیم و پیکر مرتضی را از سردخانه آوردند. من و ۲ فرزندم بودیم و پیکر مرتضی. دخترم در همین حین گفت بابا مگر نمیگویند شهدا زنده اند پس یک نشانی بده تا ببینیم. پس از چند لحظه ای اشک از چشم چپ مرتضی جاری شد و پارچه کفنی را خیس کرد. پس از لحظه ای از چشم راست مرتضی هم قطره ای اشک جاری شد که دلیل بر زنده بودن شهید بود و ما شگفت زده شدیم. اگر بچه ها با من نبودند حتی میخواستم کفن را بالا زده و زیر گلویش جای گلوله را هم ببینم. اما دیدار افتاد به قیامت.

متن وصیت نامه شهید مرتضی عطایی

متن وصیت نامه شهید مرتضی عطایی
متن وصیت نامه شهید مرتضی عطایی

بسم الله الرحمن الرحیم

دفتر جرم مرا روز جزا باز مکن          من به امید عطای تو گنه کار شدم

سلام علیکم

اینجانب مرتضی عطائی ثواب زیارت امام حسین(ع) و دو رکعت نماز تحت قبه سیدالشهدا (ع) در تاریخ هفدهم شهریور ماه ۱۳۹۰ مصادف با نهم شوال ۱۴۳۲ را که به جا آوردم برسد به کسانی که در تشییع جنازه‌ام شرکت کرده‌اند، غسلم داده‌ و کفنم کرده و به خاک سپرده و در مراسم تعزیه‌ام شرکت می‌کنند هدیه نموده و امیدوارم خداوند متعال، اربابم ابا عبدالله الحسین(ع) را شفیع و دستگیرشان در یوم الحسرت قرار دهد ان شاالله.

ضمنا همه را تحت قبه دعا نمودم مخصوصا تمامی همسفرانی که اینجانب را همراهی کردند و احتمالا از من دلخور و یا رنجیده شده‌اند. برای شب اول قبرم دعا نموده و در زیارت عاشورایی که از تاریخ دهم محرم الحرام تا اربعین بعد از نماز صبح که انشاءالله تحت قبه می‌خوانم دعا گویم و برای فرج امام زمان(عج) بسیار دعا کنید که فرجمان در فرج آقا و مولایمان صاحب الزمان(عج) است. از همه حلالیت می‌طلبم مخصوصا همسرم مریم، دخترم نفیسه و پسرم علی.

دانلود فیلم مصاحبه شهید مرتضی عطایی

ابوعلی(شهید مرتضی عطایی) قبل از شهادتش به صورت مفصل مصاحبه ای انجام داده که در این مصاحبه از جمع مدافعان حرم و شهید مصطفی صدرزاده سخن میگوید. از عشق خودش به شهادت و چندماه بعد از این مصاحبه به شهادت رسید.

مستند مجنون مصاحبه شهید مرتضی عطایی

 

لینک دانلود مصاحبه شهید عطایی

دانلود پوستر باکیفیت شهید مرتضی عطایی

دانلود پوستر باکیفیت شهید مرتضی عطایی
دانلود پوستر باکیفیت شهید مرتضی عطایی

برای مشاهده طرح در سایز اصلی و کیفیت عالی برروی تصویر یا اینجا کلیک کنید

قاب عکس با تصویر شهید عطایی و صدرزاده

قاب شاسی بسیار باکیفیت شهیدان مرتضی عطایی و مصطفی صدرزاده را با کیفیت بسیار بالا و جنس عالی میتوانید از لینک زیر سفارش دهید

برای سفارش روی تصویر کلیک کنید.

قاب تخته شاسی شهیدان مصطفی صدرزاده و مرتضی عطایی
قاب تخته شاسی شهیدان مصطفی صدرزاده و مرتضی عطایی

مستند (فقط زیبایی) درباره شهید مدافع حرم مرتضی عطایی

 

لینک دانلود مستند شهید مرتضی عطایی