شهید زیباترین زخم بر پیکر هستی و شهادت زیباترین غزلی است که از لب‌های سرخ حقیقت می‌تراود. شهادت بیداری را معنا می‌کند و بینایی را شفاف می‌سازد. شرط رسیدن به این مقام، ایمان و تقوا است؛ بنابراین هر انسانی لایق شهادت نیست. «فردی به مقام شهادت دست می‌یابد که تمام اعمال او فقط برای خدا و رضای او باشد. او حضور پروردگار را در تمام لحظات زندگی خود احساس می‌کند و پای‌بند به دستورات الهی است. وی مقرب خدا و تنها بنده اوست.» چه زیبا گفت پیر جماران (ره) که، «ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی‌رویم.»

در بیاناتی که رهبر معظم انقلاب فرمودند. که در خواب شهید چیت سازیان را دیدم و از او سوال کردم که راز شهیدن شدن چیست؟ شهید چیت سازیان در یک جمله فرمودند که اشک، یعنی راهکار شهادت اشک همراه با توسل است به اهل بیت و ترس از گناه در برابر خداوند.

شهادت مرگی انتخاب شده است. مرگی که انسان به سوی آن می‌رود، نه آن‌که به سوی انسان بیاید و اهمیت و ارزش شهید و شهادت نیز از همین‌جا سرچشمه می‌گیرد؛ بنابراین شهادت مردن نیست، بلکه یک انتخاب است. «وَلَا تَقُولُوا لِمَنْ یُقْتَلُ فِی سَبِیلِ اللَّهِ أَمْوَاتٌ ۚ. بَلْ أَحْیَاءٌ وَلَٰکِنْ لَا تَشْعُرُونَ»

مردم معتقد بودند، «هر فردی که خوب زندگی کند، به شهادت می‌رسد. شهادت بیش‌تر از آن‌که چگونه مردن را نشان دهد، چگونه زیستن را نشان می‌دهد.» و چه زیبا گفت شهید بی سر «محسن حججی»، «طوری زندگی کنید که خدا عاشق‌تان شود. اگر خدا عاشق‌تان شود، خوب شما را خریداری می‌کند.» هموطنان گفتند، «خدا خریدار قلب بی ریا و زلالی که هم‌چون آب چشمه، عاری از ناپاکی و تعلق خاطر به دنیا باشد، می‌شود.»

شهادت عظیم ترین پاداشی است که خداوند میتواند در ازای جهاد در راه خدا در هر امری را به بنده اش عطا کند.